Huhta, Rafael

f. 21.2.1922

d. 26.8.2006

”Topelius lämnade sagorna, Runeberg dikterna, jag kommer att lämna Saabarna efter mig”, sade Rafael Huhta i inledningen till Nystads bilmuseums utställningshäfte.

Bilsportsfantasten och grundaren av Esbo Bilmuseum, museidirektör Artur Rafael Huhta lämnade oss sent på lördag kväll den 26 augusti 2006 i en ålder av drygt 84 år. Han var född den 21 februari 1922.

”Putte” eller ”Rafu”, som han vänner emellan kallades, var född i Gamla Karleby i en svenskspråkig familj. Han var bara drygt två år gammal när fadern dog. Nästan genast efter faderns död flyttade modern med honom och hans yngre syster till Helsingfors. Redan som ett litet barn var han intresserad av bilar och krockade första gången med en lådbil som fyraåring. Olyckan skedde då han med sin lådbil körde under en buss i backen invid Maria Åkerbloms villa i Mejlans. Efter kollisionen återstod av lådbilen endast ratten, vilken var ett gjutjärnshjul från en symaskin. Pojken klarade sig dock oskadd.

Som ung soldatgosse i Skyddskåren var han med om att sälja programblad till de första Djurgårdstävlingarna i Helsingfors. Det gav gnistan till hans varma intresse för bilsport. Andra idrottsgrenar han aktivt deltog i var fotboll och boxning. Efter genomgången folkskola vid Topeliusgatan flyttade han till sin morbror i Petsamo för att arbeta vid nickelgruvebolaget. Han ämnade skaffa sig praktik för framtida byggmästarestudier. Sitt första körkort fick han redan som 16-åring. Det hände efter en fest där man upptäckte att ingen annan än Putte var nykter och kapabel att köra bussen tillbaka till Petsamo. Också Petsamo länsman var med om färden och då beslöt han sig för att följande vardag skriva ut ett körkort åt Putte. Vinterkriget ändrade hans planer och han ryckte in i kriget som frivillig. Enligt egen utsago var han då Finlands yngsta undersergeant.

Efter kriget livnärde han sig som lastbilschaufför och körde ved åt statens energibolag VaPo i Mellersta Österbotten. På fritiden var han med i Gamla Karleby om att bygga och trimma en bil för Djurgårdsloppet, med vilken Helge Hallman några gånger nådde upp till medaljplats.

Under ett av Djurgårdsloppen träffade han Sveriges prins Bertil, som på den tiden tävlingskörde under täcknamnet Mr. Adrian. De blev goda personliga vänner, vilket ledde till att motorprinsen på 1980talet deltog i ett Djurgårdsminneslopp i Helsingfors anordnat av Esbo Bilmuseum. Under 1950-talet, som Ferrari-agent i Finland för den svenska Ferrari importören Tore Bjurström blev Putte också god vän med den femfaldige formula världsmästaren Juan Manuel Fangio. Också Fangio kom ett par gånger på äldre dagar att besöka Finland på Puttes initiativ.

Några år efter kriget träffade Putte sin långvariga livskamrat Astrid och bosatte sig i huvudstadsregionen. Han blev ministerchaufför vid Argentinska ambassaden och senare direktörschaufför vid Finska Sjöförsäkring. Efter några kortare anställningar hos Suomen Turistiauto och Veho kom Scan Auto från 1960-talet framåt att bli hans arbetsgivare. Där intresserade han sig för Saab-bilar i den grad att han själv började skaffa sig en samling av de olika äldre Saab-modellerna. Denna samling fick 1979 en ny hemvist i Esbo, i Backby gårds före detta stenladugård, där Rafu tillsammans med några bilentusiaster grundade Esbo Bilmuseum. Redan under det första verksamhetsåret växte museet till landets största bilmuseum, med en samling på över 100 bilar och därutöver ett antal utställda motorcyklar och mopeder. Numera är museet det äldsta i sitt slag i Finland.

Efter pensioneringen från Scan-Auto efter 23 års tjänst kom Rafu, eller Mr. Saab som han ibland kallades, ännu under många år att engagera sig i det nygrundade bilmuseet invid bilfabriken i Nystad. I slutet av 1980-talet överlät han sin över 20 bilar omfattande Saab-samling till förmån för bilmuseet i Nystad, endast några Saab-exemplar blev kvar i Esbo. Saabarna finns ännu att ses i Nystadsmuseet.

Putte var en färgstark person, med en sprudlande fantasi och hela tiden med många järn i elden, som en förebild till Emil i Lönneberga, med ”hyss” i hågen och glimten i ögonvrån. För att låna hans egna uttryck, körde han ända fram till livets målflagga med fullt turbotryck. Ännu under sin sista dag på Jorvs sjukhus i Esbo, efter endast en par dagars sjukhusvistelse, inriktade han sig på att igen följande dag närvara vid en biltävling.

Rafael Huhta saknas närmast av makan Astrid, dottern Titti och sonen Nisse samt en stor skara vänner och övriga släktingar.

TOM RÖNNBERG vän till Putte och fordonshistoriker