Perander, Eva

✻ 11.1.1923

† 9.8.2014

I dessa dagar, präglade av hyllningar i olika tonarter till Mumintrollet och hans vänner spelar Eva Perander en viktig roll. Den äldre publiken minns ännu nostalgiskt den oförglömliga klassiska pjäsen Troll i kulisserna, en stor framgång som 1958 visades på Lilla Teatern och senare i Stockholm. Chefen Vivica Bandler skyndade sig att trycka på Tove Jansson och Erna Tauro för att få till stånd en EP-skiva som grundade sig på pjäsen, och det lyckades. På skivan hörde man Lasse Pöysti som Mumintrollet, Birgitta Ulfsson som Emma, Eva Perander som fru Filifjonka, Gunvor Sandkvist som Misan och Jutta Zilliacus som lilla My. Det var den första Muminskivan med sex låtar och Eva Peranders betraktelse “Fru Filifjonk ser på livet” blev som de andra övermåttan populär.

Vivica Bandler lyckades på 1950- och 60-talet kombinera så kallad avantgardeteater med publiksuccéer som höll Lillan ekonomiskt på fötter. Revyer av Bez Zilliacus, Tove Janssons troll och slutligen Bengt Ahlfors revyer och musikaler räddade inte sällan teatern från ruinens brant.

Under den här tiden var den charmerande stamtruppen Lasse Pöysti, Birgitta Ulfsson och Eva Perander ofta i elden. Eva Perander var musikalisk och dansant, om jag inte minns fel kunde hon till och med steppa så man trodde hon skulle steppa sig ner i källaren. I en artikel skriver Birgitta Ulfsson anspråkslöst: “Eva Perander och Lasse Pöysti var ju skickliga aktörer, vi andra på sin höjd nåt slags personligheter, men som hantverkare oslipade.” Men nog slipades de minsann. Vivica Bandler brukade ta dem åt sidan, en och en, och viska konspiratoriskt medan de övriga såg på.

Till Lillan-gänget hörde på den tiden bland andra Elina Salo, Gustav Wiklund, Nils Brandt, Lilga Kovanko, Frej Lindqvist, Ingrid Söderblom, och senare Bengt Ahlfors, som i sin tur blev revy- och musikalmästare med uppgift att fylla teatern. Börje och Yngve Lampenius, Åke Lindman och Kyllikki Forssell hörde också till Eva Peranders medspelare under årens lopp.

Men Eva Perander hade också en annan passion, utanför teatern. 1944 började Eva (född Takanen) i Svenska Teaterns elevskola och gifte sig i samma veva med Ulf Perander, som hade grundat en liten antikvitetsaffär i Lönnrotsparken.

Så småningom tände de båda på äkta orientaliska mattor. Eva beslöt att allt mer ägna sig åt denna spännande business och kastade i början av 70-talet loss från Lillan – teatern hade enligt hennes smak dessutom blivit lite väl vänstervriden.

Och nu började resandets tid på allvar för Eva Perander. Ulf Perander dog 1978 och Eva övertog ansvaret för Artistica, som affären heter. Hon arbetade för affären i 70 år, reste till de mest kända producenterna av orientaliska mattor, besökte över 80 länder, bland dem Iran, Indien, Turkiet, Afghanistan och Pakistan.

Hon var tuff, aldrig heller rädd för att en kvinna inte skulle klara av att förhandla i muslimska länder.

Sedermera tog Fredrik Panelius över huvudansvaret för Artistica.

Ännu som nittioettåring följde Eva med teater och konserter – själv en del av Helsingfors kulturhistoria.

Margita Andergård