Sviberg, Carl Ingmar

Född 16.6.1930
Död 2.2.2014

Sjökapten Carl Ingmar Sviberg avled hemma i Helsingfors den 2 februari 2014. Sex år tidigare hade GTS Finnjet, dragits in till stranden i Alang, Indien, för upphuggning. Med Carl Svibergs död sattes en definitiv punkt för ett av de kanske mest intressanta skedena i Finlands sjöfartshistoria. Carl Sviberg, inom familjen Ingmar, bland nära vänner Calle, bland sjöfartskontakter igen bäst känd under smeknamnet Sviba, kom från en åländsk sjömanssläkt. Hans familj kom att bosätta sig i Pargas. Fadern seglade som befälhavare på världshaven, och Sviba följde i pappas fotspår när han 1951 gick till sjöss på Finnlines ss Hamina, ett märkligt litet amerikanskt lastfartyg, som fyra år tidigare övertagits av Merivienti Oy, ett moderbolag inom det som senare utvecklades till koncernen Finnlines.

Sviba blev överstyrman 1958 och tog sin sjökaptensexamen 1960 vid Åbo navigationsskola. Hans första båt som styrman var ss Wille, en ångare byggd för att transportera engelskt kol. Men trampfart på utslitna båtar skulle inte bli Svibas öde. I stället fick han som överstyrman och vikarierande befälhavare vara med om den revolution ms Hansa Express inledde 1962 i passagerartrafiken mellan Finland och Tyskland. Färjetrafiken till Tyskland kom i gång på allvar 1966 med Merivientis nybygge ms Finnhansa, byggd på Sandvikens Skeppsdocka i Helsingfors och döpt av ingen mindre än fru Sylvi Kekkonen. Carl Sviberg var nu befälhavare. Finnhansa blev snabbt ett populärt fartyg, och när trafiken tio år senare vuxit så starkt att det blev aktuellt att bygga GTS Finnjet blev han rederiets övervakare vid samma varv som byggt Finnhansa.Carl hade en viktig roll i planeringen och byggandet av båten som 1977 skulle bli den snabbaste, längsta och största bil- och passagerarfärjan i världen.

Att Carl Sviberg skulle fortsätta som en av Finnjets befälhavare var en självklarhet, och det var i den egenskapen han möttes med stor respekt och uppskattning av personalen medan passagerarna såg honom som en trygg, lugn och korrekt representant för Finlands bästa sjötraditioner. När Oy Finnjet-Line Ltd grundades 1983 för att fintrimma Finnjets passagerartrafik, hade Carl Sviberg en central roll i strävandena att förena marknadsföring, teknik, säkerhet och ekonomi på bästa sätt. Han var ansvarsfull, hade stor respekt för individen och gjorde sig aldrig till, något som högt uppskattades av besättningen. Finlands Rederiförening förlänade honom 1977 sin guldmedalj för trogen tjänst och 1981 och 1986 beviljades han centralhandelskammarens förtjänsttecken i guld. Carl Sviberg pensionerades 1991. Han var aktiv medlem i Helsingfors Skeppsbefälhavareförening ända till sin död.

Men Carl Sviberg var inte bara en gedigen yrkesman med god utbildning utan också en hängiven make, engagerad familjefar och älskad morfar. Familjen var mycket viktig för honom och han ställde upp för den i alla sammanhang. Med sitt lugna sätt, starka närvaro och sin stora, naturliga respekt för barnbarnen var han deras kära "mofi". Hela sitt liv höll Calle kroppen i god form med vardagsmotion och bl.a. cykling, skidåkning och golf. Han var också mycket aktiv i HGK, Helsingfors Gymnastik Klubb. Han älskade havet och naturen. Pargas förblev viktigt och kärleken till och kontakten med naturen gav han vidare till hustrun Astrid, barnen och barnbarnen. Skogen, blommorna, djuren, fåglarna, fiskarna var alla lika viktiga.

Det är Calles optimistiskas livsaptit, värme, vänlighet, hjärtlighet och hans skratt med skojfriskheten och glimten i ögat som vänner och familj först tänker på då vi nu minns honom.

Thure Malmberg, Maj-Britt Grönholm